Saturday, February 18, 2012

haluan hidup

salam malam sahabat.

ni la first time aku post dari Sungai Tunoh, Kapit, Sarawak. satu tempat yang tak pernah pon aku imagine sebelum ni. tapi tempat ni best. aman damai, tenang. rase macam tiap2 hari aku camping dalam hutan. haha.

refer pada tajuk, aku memang tak pernah imagine bayangkan ape-ape pon tentang haluan hidup aku sebelum ni. masuk maktab, jadi cikgu, posting sarawak. aku ikut je.

tapi banyak jugak bagusnya merantau tempat orang ni. dapat jumpa orang iban. dapat naik macam2 kenderaan awam. haha.

tapi kedaifan orang kat tempat aku ngajar ni memang menginsafkan. dapat gak aku belajar erti susah. tengok orang susah secara real. kalau sebelum ni cume dengar citer orang je. rumah papan, keje petani, memburu, niaga hasil tanaman. serius kesian. cukup ke makan pakai diorang?

tapi aku? keje cikgu kat sini gaji dah macam engineer. hm... sungguhpun aku bukan mendidik anak bangsa aku sendiri kat sini, tapi aku mendidik manusia. mungkin orang2 kat sini mengharap betul aku ngajar anak2 diorang.

......

aku pon xtau la sebenarnya betapa hardcorenya dok kat sini sebenarnya. pada aku, mungkin oke. tapi pada korang?? pada orang yang tak pernah rase susah??

5 comments:

  1. najib kata kelantan negeri termiskin. aku rasa elok kau pegi slotok ngan najib.

    ReplyDelete
  2. haha. name je pm. tapi malaysia pon xhabis jalan lagi. moh dtg ke kapit, tengok mane lg miskin.

    ReplyDelete
  3. aku teringin jugak ngajar sana. bagus la kau cari pengalaman

    ReplyDelete
  4. hello wak. lama tak dgr khabar..

    ReplyDelete

tulis elok elok. elok dari gua tak lempang terus gua lempang. kang naya.