Tuesday, December 27, 2011

Dudasa : Dua Forum Dalam Satu Minggu


Forum : Negara Masyarakat dan Moral oleh geng Warung Idea Diskopi
Tarikh : 28 Disember 2011 (Rabu malam)
Waktu : 8.30 malam
Tempat : Distro Buku UKM


dan tengah malam


siapa pergi tak ajak, gua sumpah dia jadi Caesar

Saturday, December 17, 2011

kosong.

kosong.
tiada isi.

habis?
hilang?
kalah?

mudah jika kosong dapat ditafsir
pasukan yang kalah tiada gol
pinggan yang kosong tanpa makanan
data yang kosong hilang kemana

jiwa kosong?
samakah?

p.s: mengarut ape nih?

Friday, December 16, 2011

Surat dari Kremlin IV

sambungan dari Surat Dari Kremlin III

hasil tangan dari penulis tamu tong-geng : Wadi AR

Terbaring sambil melihat darah likat kemain deras keluarnya. Toby melihat brand pedang katana sungguh tajam ibarat kaki helang menyambar mangsa dengan rakus. Kasihan.  Tetapi didalam hati Toby, ligat memikirkan siapakah Grigorii tersebut. *bayangkan darah tengah meleleh lagi mahu fikir secara batin.

Sel-sel neuron kemain mencanak berfikir siapa gerangan Grigorii itu.

Adakah seekor binatang?

Sejenis mahkluk halus buatan alam lain?

Atauu……

“ Ahhhhh! Persetan! Aku tak mahu gangguan dari hidup kau. “

“ Pergi! Pergi! “ hanya hati kalbu bermonolog sendiri.

Toby berawang-awangan memikirkan gelagat Grigorii yang mempunyai gila kuasa tahap skala 8 macam negara ini.

TAPII,

Siapa Grigorii? Toby melelapkan mata semakin perlahan dibuai angin syahdu yang malap.

Fuihhh fiuhhhh fuihhhhh *bunyi angin angkasaroma

KALAU BERANI SAMBUNG

Wednesday, December 14, 2011

Surat Dari Kremlin III

sambungan dari Surat Dari Kremlin II

*ding ding ding

bunyian bersela sesaat berbunyi. sudah 3 pagi. masih lagi di hadapan dataran yang semakin kosong. kalau dari tadinya anak muda berjoget lincah sambil berpuisi dan menyanyi tentang lagu revolusi.

revolusi? apa maknanya? getus dalam hati. sikit berdiskusi. selama ini yang aku dengar hanya laungan reformasi dari pejuang politik. tiba tiba anak muda mendendang revolusi. apa keduanya sama saja atau apa?

ah, persetan. itu semua bukan hal aku. apa aku kesah pasal hal negara kalau aku punya hal juga negara tak pernah ambil kesah? hah? celaka.

"...lalu siapa
lalu siapa
siapa yang mau
menerima
surga yang demand
atau neraka yang pasrah..."

catatan pada secebis kertas jumpa itu cuma aku tenung. mata semakin malas. akal semakin tak waras. mungkin esakan malam dan nyenyak yang tak jumpa selama tiga hari berturut membuatkan begitu.

Toby berbaring dengan hanya berteman cebisan kertas yang seperti telah disoyak. cuma ada serangkap yang itu saja tinggal. Toby cuma harap dia berpikir semula lepas akalnya stabil.

*****
"Grigorii..." suara dari belakang Toby. tak cakap banyak terus pusing tengok. tak semena mena ada sepasukan tentera berkuda putih dan satu kuda hitam bersayap. tiap satu kuda itu lengkap dengan alatan kelengkapan perang bersama tenteranya. derapan laju berlalu depan Toby. mereka seperti berkejar bergegas mencari Grigorii.

siapa Grigorii? getus Toby dalam hati. Toby tak berani cakap banyak. duduk senyap dalam semak.

"Woi!" suara keras dari sisi kanan Toby tiba dengan pedang yang tak pula Toby tahu dari brand apa terhunus elok pada muncung hidungnya. tentera yang tadi dilihatnya berasak menuju ke tempat lain tiba tiba tersusun dikeliling. ah celaka apa?

"Grigorii..." perlahan aja pedang itu membisik pada telinga Toby. ya. pedang mampu berbisik.

pandangan bertukar jadi gelap. gelita. tangan Toby cuma dihayun untuk melawan. tapi ia seperti telah siap dipijak kemas tentera berpedang tadi. dia cuma mampu menjerit lemah. kepanasan pedang yang tak diketahui brand apa tersebut betul betul buat Toby lemah. akhirnya Toby cuma berbaring...


KALAU BERANI SAMBUNG

Surat Dari Kremlin II

sambungan dari Surat Dari Kremlin I

Grigorii? siapa Grigorii? hati gua detuk detak mencatuk mematuk memetak berasak semasak masak. fak!. gua carut kan aja puisi pendek tentang keraguan. Grigorii itu siapa? itu soal yang masih ligat berpoco poco bersalsabila bersamba dan berpole-dance pada ruangan fikiran gua yang sudah lama jadi sempit akibat tidak ada bahan untuk buat jadi luas. tak mampu. titik.

*****

siling yang dari tadi putih dan rata seperti kulit muka neelofa makin lama makin pelik. garis garis mula kelihatan dari tepi. ya. dari tepi babi. kau nak suruh aku bayangkan macam mana dia punya tepi? apa kau tak pernah tengok siling? 

*woooshhh

pandang mata Grigorii terlepas dari siling ke Bogdan.

Bogdan selamba lepas berak terus capai roti cekelat. tangan yang dari tadi basah dan lekit diselet elok pada cadar Grigorii. 

"Gor" sapa Bogdan rilek sambil hulur roti cekelat yang baru saja digigit dengan gigi yang tak bergosok.

Grigorii buat bodoh. renung makin tajam. seperti mahu ditembus besi besi keras yang tegap beratur depan matanya...
                                                       
                                      KALAU BERANI SAMBUNG


Tuesday, December 13, 2011

Surat dari Kremlin

Grigorii dah lama tak buat kerja macam ini. Sekarang era facebook. Facebook pun Grigorii tak pandai guna.

Pada Grigorii ini benda bangang kalau nak dibuat pada zaman sekarang.

Grigorii menyumpah-nyumpah sendirian dalam biliknya yang bukan luas mana. Kalau dilihat dari luar tingkap kelihatan terpampang besar poster 'The Police' album Every Breath You Take. Pada zamannya, Grigorii bukan dengar sangat lagu 'The Police', radio yang ada di rumah pun bukan boleh buat dengar siaran Era.

Grigorii merenung siling.....



KALAU BERANI SAMBUNG


Saturday, December 10, 2011

Poser

Ada satu mat motor datang makan duduk sebelah meja gua. Itu jam gua sorang.

Gua makan.

Mat motor makan.

Sambil makan gua nampak mat motor asik jeling ke gua.

Gua biarkan. Dah biasa.

Gua nyala rokok.

Gua tengok mat motor gelisah kemain.

Gua biar.

Tak lama.

"Bro", mat motor pergi dekat gua tegur. Gua agak dia nak pinjam lighter. tak pun nak pow rokok. gua dah redi kepal penumbuk kalau apa-apa jadi.

"Ha..", gua nyahut. Gua punya kepal lagi ketat.

"Bro, lu ni punk ke?", mat motor tanya gua.

"Tak, gua poser.", gua jawab.

"Eh, mana boleh macam tu bro", mat motor nak teging.

BOKKKK!!!

Mat motor terduduk sambil memegang ari-ari.

"Pergi mampus la gua nak poser ke hapa. Bukan gua tak boleh pukul lu kalau gua poser..", gua ketis abu rokok dekat anak mata mat motor tu.

CINGGGGG!!!

Tak semena-mena keluar satu macam pedang dari celah-celah jari gua. Ada tiga kesemuanya.

"Bangang", gua mengomel.


p/s: bende tah

Friday, December 2, 2011

menengok sistem pelajaran

kemain serius tajuk. ya seserius perasaan mundar mandir dalam sanubari gua. meng-hah meng-huh meng-haih lah teman teman. kita yang sentiasa terperosok dalam sistem tak akan keluar selagi tak betul betul berani.

eh apabenda intro macam nauzubillah. lantak. hari ini murid murid kita keluar masuk keluar masuk keluar masuk sekolah. pegi balik pegi balik pegi balik. pakai kemas tanda nama seluar biru seluar hijau kasut putih kasut hitam. ah semua sama. kau apa tau? rambut pendek rambut tak boleh ekor rambut sikat kena rapi sideburn lebih ditarik tarik masuk ke kocek. itu cikgu ini murid itu gurubesar ini pelajar. pergi mampis semua sama. sekolah mana sama. asal tempatnya di malaysia. swasta tak tahu cerita. tapi ini kebanyakan punya cerita. kebanyakan punya hal. aku rasa aku duduk sama.

semua elok. semua kemas sahaja. yang silap memang nak kena. semua mesti ikut cara. yang tak cara pun kena juga. hasilnya tanda soal. kau tahu tanda soal. hasilnya tanda soal la woih. sampai mati kau tak tahu mana jalan kau. kau tahu kenapa? sebab tuhan suruh kau cipta jalan sendiri. tapi kau. tapi kau. jalan pun kau tak reti nak bina. macam mana kau nak menengok jalan kau sendiri.

dalam banyak banyak surah yang disurahkan menjadi surah. hanya ada beberapa yang betul betul surah. tak semua manusia sama. kan? hah. ikut lah.



p/s : catatan masuk air ini ditulis tanpa sebarang edit. ditulis sekali lalu tanpa sebarang gostan. segala caca marba sila pergi mampuskan. harap maklum.

Thursday, December 1, 2011

gusti = gaduh gaduh manja?

apa sinonimnya tv3 memancarkan siaran gusti pada hari khamis jam 11 malam, yang bersamaan dengan malam jumaat?

ada maksud apa apa kot?

kot la?

Tuesday, November 29, 2011

sape yang nak rugi?

kaedahnya karim sedang bersusah hati menganggur menunggu mane-mane majikan yang sanggup meng'hire'nye kerja. tiba-tiba datang seorang sahabat yang musibat menegur beliau.

"karim, relek nampak. kau watpe je nih?", soal Mahat.

"relek hape? aku tengah tension ni. aku dok pikir bila ntah aku dipostingkan? kat mane pon aku xtau." jawab Karim.

"wah, untung la dapat kerja ngan kerajaan.", balas Mahat menyindir.

Karim cuma diam.

"eh, aku dengar kau dah ada awek sekarang. budak mane?", tanya si musibat ni lagi.

"em.. ade.. budak kampung sebelah.", jawab Karim malas.

"UNTUNG LA dah ade awek...!", balas Mahat. disambung dengan gelak2 yang cam celaka kedengarannya pada Karim.

........

.....

..

semua orang nak untung, sape yang nak rugi sial?

p.s: aku jaki gila kat budak2, remaja mahupun orang tua yang suke-suke guna perkataan UNTUNG (rujuk cerita di atas) tak tentu pasal.

Wednesday, November 23, 2011

apa bezanya musuh dan sahabat?

sahabat dapat cium la. musuh dapat kaki.
hahaha. lu orang gelak skema!

mereka yang sentiasa ada dalam hati dan fikiran kita, cuma bezanya adalah perasaan.






para pencari tuhan.

Wednesday, November 16, 2011

Forum Politik UKM

Tempat : Dewan Gemilang, UKM

Masa : 8.00 PM – 11.00PM

Tarikh : 23 November 2011 (Rabu)

Amir Farid

Timbalan Presiden 1, Kelab Pusat Pengajian Sejarah, Politik dan Strategi

Fakulti Sains Sosial dan Kemanusiaan

Universiti Kebangsaan Malaysia (PESEPSI)

Bagi maklumat lanjut sila hubungi Amir Farid di talian 0133794367

Wakil parti politik adalah dinasihatkan supaya bersedia untuk memberikan ulasan berkait dengan tuntutan kebebasan akademik, pemansuhan hutang mahasiswa, dan pemansuhan sistem pembelajaran bertumpukan peperiksaan. Setiap wakil akan diberi 15 minit untuk berucap dan kemudian terbuka kepada soalan-soalan daripada hadirin. Kemudian mahasiswa akan menyatakan pendirian melalui undi untuk dua perkara 1 Parti Politik, 2 Berdasarkan isu.

dirembat tanpa mohon share dari Warung Idea Diskopi

Monday, November 14, 2011

perubahan..




dah lame xmenulis. xde idea. malas.

tapi kali ni aku tujukan untuk anep ngn acai.

haha..

Wednesday, November 9, 2011

pasangan

puisi dan rokok

tak segratis romeo dan juliet

izinkan aku mengirup sedikit

untuk nyawa besok

3:44pagi
9november'11

Tuesday, November 8, 2011

TAK PUAS HATI #0.2: Still A Bit Basic

Perjuangan ni datang ertinya dari mana?

Babi. Gua memikir benda ni boleh jadi buat hal tak elok kat masyarakat.

Dulu ada satu perampok datang merampok hasil dekat kebun jiran gua, dia kena tangkap.

"Apasal kau merampok di kebun aku wahai orang muda?", jiran gua tanya. Jiran gua masa tu pakai baju band. Kalau tak salah pakai baju band The Charlatans. Mana dapat tah. Entah apa-apa je layan The Charlatans. Tak ganas langsung.

"Ini kerana perjuangan ku!", jawab perampok tu. Takde rupa macam budak dadah. Pakai semart betul. Siap tuck in. Untung takde braces dengan dokmart. Kalau tak boleh juge macam rupa budak skinhead.

Berbalik kepada persoalan.

Perjuangan.

Tapi apa-apa pun nak memulakan suatu perjuangan mesti ada target macam perampok tu. Dia sudah memikirkan satu target. Dan juga ada pergelutan.

Setiap perjuangan tanpa pergelutan adalah tahi. Itu bohong. Bohong kalau ada perjuangan tanpa pergelutan.

Ada satu pergelutan sama ada secara Durden atau secara sosial baru membuatkan satu unit jasad berjuang.

Kalau ditanya kepada Ariel Sharon hal penghapusan umat palestin sekalipun dia akan beritahu, "Itu perjuangan ku!".

Masing-masing punya hal.

Iblis pun akan menjawab juga, "Itu perjuangan ku!"

Atas modal baik atau buruk, terserah.

Cuba bertanya kepada anjing kenapa kau buat sepah tong sampah depan rumah gua, anjing menyalak bukit.

Bangsat.

p/s: gua kalau menulis lama-lama memang tak boleh. 

entah

entah persoalan ini sudah ditimbulkan belum dalam tong-geng ini. kalau sudah kiranya kita seperti mengemudi otak kembali ke zaman dahulu kala la. macam nilapura, mana punya negara dengan kostum sebegitu rupa, orangnya petah berbahasa baku. itu pembuka bicara.

persoalannya, kenapa bila kita menaiki bas sebagai penumpang, bas tiada tali pinggang kelendar dan kita tidak diwajibkan memakai tali pinggang kelendar? mengapa kenapa apakah?

moralnya : masa dulu kalau nak keluar televisyen, fesyen rambut pun ambil kira. lagikan penampilan. tapi kini, asal lu orang boleh bertutur dengan baik dan susunan kata bahasa sempurna saja, dedah la mana mana pun, pasti masuk punya!
CAYA LA SAMA LU ORANG SUMA!!! 

Pilihan

"Kate, kalau kau dibagi pilihan jadi X-men, kau nak jadi siapa?", Steph tak pasal-pasal tanya. Sudah la Kate baru putus cinta. Diaju pula soalan tanpa guna kepala otak. Steph.. Steph.. Gua geleng kepala.

Kate pandang wajah Steph. Lama.

"Aku kalau boleh nak jadi Wolverine", Kate menjawab soalan tadi sambil senyum berseri-seri.

Berkerut dahi Steph.

"Babi, wolverine aku punya!!", Steph meradang pula.

"Apasal pulak nak jadi Wolverine?!!", Steph tak puas hati mendesak Kate.


"Pegi la mampus", Kate sambil buat gaya 'wek-wek'.

p/s: 

"Bende la kau ni. tulis perkara tak berpekdah", Pert tiba-tiba datang sebelah gua tegur. Berbisa.

Gua paling ke belakang. Gua terajang kelamin Pert.

"Gua Wolverine!!", gua jerit. tiba-tiba gua macam ada power. Kat celah-celah jari gua keluar kuku besi admantium. Berbentuk cakar macam watak Vega dalam Street Fighter.

Pert terus tak bangun-bangun.

Tuesday, November 1, 2011

aku lah super hero


asal bila kita tengok kaca televisyen, super hero mesti yang gempak gempak. yang badan gempul gempal. sana sini tubuh perkasa.

asal bila kita lihat para penjahat, mesti yang buruk buruk. yang tak kacak, yang tak mahu macho. 

asal ha?

asal bila kita berdiri dalam dunia realiti, yang kacak kacak ada tali leher, ada gempal gempol sana sini, ada tubuh sikit perkasa sebenarnya adalah penjahat? lu orang tengok dia punya harta. lebih besar dri kerja.

bukan itu kerja jahat ka?

asal yang duduk selekeh selalu selamatkan orang ramai yang dalam kesusahan?

moral : jangan bersangka buruk.

Monday, October 31, 2011

Malam Tanpa Tilam

jemput datang.
tarikh telah ditukar ke 11/11/11


jenis melepak sambil berpuisi bersajak atau ber-apa-apa juga yang dirasakan kena untuk melepaskan mengarukkan dan meredakan keradangan sistem nyahtinja. sambil makan sambil melayan malam tanpa tilam.

jenis tingkah laku :
-bacaan puisi lejen
-bacaan puisi spontan
-bacaan puisi personal
-lagu puisi
-sembang adik abang
-& apa jugek yang dirasakan berseni untuk dikongsi

siapa-siapa bernafsu untuk join tingkah laku di atas boleh kontek nomol dibawah. :
-Salim Zubarjat ( 0139705295)
-Kasim Masdenan (0179443634)
-Suliman Watemagi ( 0107039737)

bawaklah jejenis makanan (ala-ala pot luck gitu) buah-buahan kerepek hatta biskut meri pon boleh. siapa siapa yang mampu bawak karbohidrat berat macam nasik dan dendangan rojak memang akan disalut habis habisan. nak datang makan saja pun boleh.

yang nak join saja saja nak datang makan free sambil layan puisi asal boleh, boleh tekan button attend. alang-alang tekan tu datang lah sekali ye dak?

"Tanpa Tilam Kita Masih Mampu Bermimpi, datanglah" =)

Sunday, October 30, 2011

giliran

lepas gua terbaca satubenda ni gua terpikir. apabenda giliran?


MANILA – Filipina hari ini meraikan kelahiran bayi ketujuh bilion di dunia secara simboliknya selepas ibunya selamat bayi perempuan di bilik bersalin di sebuah hospital kerajaan di sini.
Bayi seberat 2.5 kilogram bernama Danica May Camacho itu lahir menjelang tengah malam tadi sehingga mendapat liputan meluas media di bilik bersalin di
Jose Fabella Memorial Hospital. “Bayi amat comel dan sihat,” kata ibunya, Camille Dalura sambil meriba bayi perempuannya itu.
“Saya tidak percaya bahawa dia adalah bayi ketujuh bilion di dunia,” katanya.
Bayi berkenaan adalah anak kedua Dalura bersama pasangannya, Florante Camacho.
Pasangan suami isteri itu bersama bayi berkenaan kemudian menemui pegawai Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang meraikan bayi mereka itu dengan cek kecil.
Pasangan itu turut menerima hadiah daripada penderma tempatan termasuk geran biasiswa dan pakej ekonomi bagi membolehkan pesangan itu memulakan perniagaan runcit.
Turut menyaksikan peristiwa bersejarah itu ialah budak perempuan berusia 12 tahun, Lorrize Mae Guevarra yang diisytiharkan bagi keenam bilion di dunia pada 1999.
“Saya amat gembira melihat bayi yang comel ini. Saya harap dia sukakan saya dan membesar menjadi anak yang sihat dan disayangi semua orang,” katanya.
Bayi berkenaan adalah antara beberapa negara di dunia yang secara simboliknya menyambut kemunculan manusia ketujuh bilion di dunia hari ini. – AFP

Thursday, October 27, 2011

skema

"woih"
"woih salim zubarjat"
"kalau jentel sini aa syethon"

razman dan geng mafia kebun nampak kukuh dan stabil bila memekik beramai ramai.

sebaliknya salim zubarjat menjeling sepi kelibat budak budak derajah 5 Cergas dan terus sambung mengaji iqrak 6. salim tak mahu kejadian di kebun milik bapak razman berulang. cekap ingatannya berflashbek kejadian tersebut walaupun beliau seorang yang gagap dalam mengaji dan membaca jawi. 

"kih kih"

duri landak yang biasa disimpan kemas dalam kitab iqrak 6 milik salim zubarjat dibawa keluar dan disimpan elok dalam baju putih berlogo sekolah.

habis. 

Wednesday, October 26, 2011

Kawan

Asal duduk je dengan sorang kawan ni tak boleh betul kalau tak bual pasal perempuan.

cis.


p/s: agak kalau gua dah umur 40 pun bual benda sama jugek kot dengan kawan ni.

Tuesday, October 25, 2011

dekonstruksi pilihan

"ko penah makan kaki?" tanya aki...
"ko ingat aku cacat ke babi"? balas borhan
"hak elah, apahal main haram-haram ni?" aki cakap, mukanya tunjuk rasa tak puas hati..
"lantak la, babi tak respek orang, ko babi la kan?" borhan pertahan diri..
"sial, butoh hang la bau puki!" aki cakap lagi sambil ingat perkataan mencarut yang power..

mak cik peah datang membawa kek batik a.k.a puding biksut meri sambil berkata.."dah, dua-dua boleh pakai...puding biksut meri betul, kek batik betul juga..nah, makan dulu.."

borhan dan aki makan sambim mengangguk bersetuju.."sedap kak peah!"

Monday, October 17, 2011

berita dari kawan..

kawan cuba dengar apa jawabnya,
ketika dia ku tanya mengapa..

thnx to acai, anep ngan napi.. =)
kerana memberi berita gembira..

Sunday, October 16, 2011

prepare awal...

gua dah prepare awal..
gua pakai kain tuala setengah jam yang lepas..
gua dah rasa ok..
gua masuk...
sekarang gua rasa angin, tuala gua lurutkan...

sekarang gua bersama John..
sial, apahal tak keluar-keluar lagi..
babi! (gua menyalahkan situasi)
John dah nak abis..

Sial, dia tak nak coming out lagi..
Kesian John, gua cuba mamah sikit-sikit,
agar beliau bertahan..

Akhirnya John sudah tak mampu bertahan lagi..
Tahi gua keluar..
Hari tu gua berak tanpa sedutan manja John...

p/s : JOhn adalah rokok mampu milik...

Monday, October 10, 2011

Hiburan

Banyak persoalan yang berada di minda
Banyak tanda tanya dan juga kata kerja
Otak kata jangan hati pula kata ya
Hidup tak menentu adakah ini cinta

Mengaku je la lu orang tahu lagu ni.


p/s: ngaku je la woi

Tuesday, September 27, 2011

perisa masa kini...satu anekdot tak berstruktur...puih!

waktu hampir terselamat dari kezaliman,
masa dan angin panas,
datang bergoncang,
dari sebelah timur dan barat..

mengkafir dan melaknat...
masing-masing punya sifat,

bergoncang heroin dan kokain,
untuk orang miskin..
penuh menguasai data,
katanya ini sampah masyarakat-ahh...lanyak berita..

maka, diberi minuman keras,
untuk pelayan-pelayan pub dan bar..
maka tak disalahkan,
kerana itu tamadun..

lurah tersembul,
tersimpang siur..
terkangkang betina dek nikmat nota-nota kepuk lelaki gendut..
utuh..tersergam,kemudian layu.. belakang hotel-hotel mewah..

maka punya hakikat sang asyik,
maksiat si kaya tak akan jadi apa-apa,
kisah si miskin mencuri untuk makan dijaja-jaja..
nenek menjual dadah diburuk sangka..

bila ditanya-tanya, pada budak sekolah..
diajar pula bercita-cita kepada tanah dan harta..
jembalang si gendut terkentut, terberak menonton cerita..
petani tersadung duri di tanah sendiri..

mungkin tuhan disangkanya pendiam..
kala itu malaikat tenang mencatit..
.....(sunyi) kitab ku,
dan kitab mu tuan (sunyi)..

berlekuk-lekuk bumi tuhan,
menari-nari pemodal dengan curut mahal,
dijemput ke tv...sebarkan propaganda-(yang kononnya motivasi)...
"INILAH KEJAYAAN'-kertas ditabur, dilayang pada kamera..

kebebasan dilabur-labur,
dalam perdagangan bebas,
yang "ikhlas" membantu,
dalam iklan yang disebar depan rumah aku..

entah kenapa,
kita percaya pada situasi ini,
bukan pada mereka?
oh, mereka hanya watak picisan..

negara-negara dan bendera-bendera mula dicipta,
dalam perlumbaan tamadun bangsa,
seperti mana bangganya,
umat-umat itu..-ah, mana kitabku?

bila bersedihnya penyair gundah,
di tepi jalanan..
maka ketawalah si pemakai baju kemeja kemas,
dengan ketul-ketul perak dan emas..

Thursday, September 22, 2011

merempel dibalik semangat yang kasar

syaitan syaitan bisu dan iblis tulen meraung

biarkan aku jadi penghukum

karena kau

bukan malaikat taat

kah kah kah



kah kah kah

puas

kah kah kah

*izrael dipecat

kah kah kah

p/s : siapa malaikat? siapa iblis? siapa syaitan? siapa kau? siapa aku? siapa?

Monday, September 19, 2011

apahals?

Assalamualaikum tuan dan puan....selamat datang ke majlis konvokesen yang ke ompek puloh ompek...gua selaku juruacara, ala-ala dj la senang cakap rasa syok sebab diberi kepercayaan mengemudikan majlis ini. Walaupun gua tak la handsome sangat, kahaks (tergelak kecil), namun gua yakin, dan mengharapkan majlis kita akan berlangsung dengan lancar seperti lancarnya gerakan peristalsis yang membantu sistem penelanan makan kita.

Gua tak nak cakap banyak, so, boleh la bro-bro ngan sis-sis semua bolehla beratur panjang setat dari pokok ulam raja kat belakang tiang belakang dewan sana pastu ikut la giliran masing. Kala dapat dean list tu beratur la kat depan, hak belakang tu reti-reti la kan. WOI!, hak belakang tu diam sikit buleh? Ok, terima kasih. Hahahaha....betul la mak gua pesan, budak-budak zaman sekarang nak kena tengking baru senyap. Eh, ada lagi, err, yang kat belakang tu, tolong la senyap sikit, majlis tengah jalan ni haa...Haa, ok, diam pun..

Alright, apa? boleh start dah? OK, memeber gua dah bagi que ala-ala efek isyarat la lebih kurang. Beliau kata, dah boleh start. So, apa kata? moh la setat...OK, mula pada awak, naik, ambil sijil, pastu yang belakang ikut okes?..........................

--------------------------------------------------------------------------------------

p/s : apahal intonasi juruacara semua sama? keh keh keh...tak payah la nak rok sangat..gua-gua tapi foyos-foyos formal la sangat pakai tai kancing atas menyampoh gek..

Sunday, September 18, 2011


lelaki 1 : lu la jadi imam.
lelaki 2 : asal lak gua. lu la.
lelaki 3 : betul tu. aku rasa lelaki 1 yang patut jadi imam.
lelaki 1 : asal lak?
lelaki 3 : sebab lu muka ada sikit Arab.
lelaki 1 : ah! abu jahal tu lagi Arab!
lelaki 2 : hahaha.

di petik dan di olah dari Para Pencari Tuhan.
aku suka cerita ini di tv alhijrah. cuma yang aku benci ialah 
waktu tayangannya.
.....
rasanya betul sekarang ni dah ada jadi macam ni. ini yang aku lihat. lu orang aku tak tahu la kalau saja pejam pejam mata. aku bukan budak baik sangat, tapi ada sedikit kebaikan. biar sekecil zarah, itu point aku nakkan syurga. cuma lamabt atau cepat. 

betul atau tidak. ni bukan aku nak kutuk sapa-sapa, lu orang yang geng slalu datang bagi teguran kat orang lain, dari rumah ke rumah, dari tempat ke tempat memang baik. tapi ada yang segelintir kurang enak menyebabkan dipandang serong. 

lepas datang satu tempat, kadang ada yang tidak dikemaskan dengan baik. dengan elok seperti asal. ada satu hal lagi, bila geng tu buat perbincangan satu sudut kecil, tapi pasang semua lampu semua kipas. aku nak tegur pun tak berani. nanti geng kuar Hadis Al-Quran, takkan aku nak balas dengan teori manusia dari beruk!
yang aku terasa dulu, bila nak bercerita kasi semua orang dengar, tapi bila makan, lu makan dengan geng lu orang saja. aku sedih siot.

tapi takkan benda sekecil ni nak merosakkan sejuta kebaikkan yang geng lakukan?

ini yang aku lihat. yang aku nampak. geng boleh pertahankan. tak salah aku bagi pendapat. sebab alim ulama' seronok bila orang bercanggah pendapat, sebab akan banyak buah fikiran yang timbul, tapi ingat. peyelesaiannya mesti yang terbaik!

aku salah ke lu orang salah? ke sama sama salah? sapa salah?
~AHAKS~

kencing

gua tak tau pulak kalau ada mazhab berak berdiri. tapi masalah gua berkaitan dengan penganut mazhab kencing berdiri.



kalau dah tahu tak boleh hunus senjata dengan tepat, sila simbah air pada kawasan yang tersasar bagi memastikan kekurangan anda dapat ditutup. kuning tahu? sekian.

Wednesday, September 14, 2011

kenapa bila malaysia ni sambut hari merdeka atau hari malaysia nak perlu ada count down? ni budaya siapa ni?

kenapa bila malaysia ni sambut hari merdeka atau hari malaysia perlu bazirkan duit dengan perbarisan? ni siapa punya buah fikiran?

lu orang semua dah daftar undi?

AHAKS~

Tuesday, September 13, 2011

Sajak Syukur dan Bajet 2011

syukur tuan syukur
tuan makan sayur
hari ini mungkin mampu
esok lusa telan air liur
cukai ikut negara maju
pendapatan ikut negara membangun
kita emang begitu
terus syukur tuan syukur
biarpun dicukur cukur
lama lama
orang utan pun tak berbulu
tak nyempat tumbuh
kau dah cukur


YB. Menteri Kewangan melalui pembentangan Bajet 2011 di Dewan Rakyat pada 15 Oktober 2010 telah mengumumkan mengenai cadangan:

(i) menaikkan kadar cukai perkhidmatan daripada 5% kepada 6% ke atas
semua perkhidmatan bercukai kecuali kad kredit dan kad caj.

(ii) mengenakan cukai perkhidmatan ke atas perkhidmatan Penyiaran
Televisyen Berbayar.

Kedua-duanya akan berkuatkuasa mulai 1 Januari 2011.

2. Peruntukan Undang-Undang

2.2 Pengenaan cukai perkhidmatan ke atas perkhidmatan penyiaran televisyen berbayar

Jadual Kedua kepada Peraturan-Peraturan Cukai Perkhidmatan 1975
[P.U.(A)52/1975] telah dipinda dalam Kumpulan G, butiran (b) dalam
ruang “perkhidmatan yang kena dibayar cukai” seperti berikut:

“(b) Penyediaan –

(i) perkhidmatan telekomunikasi dalam bentuk telefon, faksimili, telemail, alat keloi, telefon selular, teleks, perkhidmatan lebar jalur atau perkhidmatan nilai ditambah; dan

(ii) perkhidmatan penyiaran televisyen berbayar”

Pindaan di atas dibuat melalui Peraturan-Peraturan Cukai Perkhidmatan (Pindaan) 2010 [P.U.(A) 412/2010].

3. Pelaksanaan

3.1 Kenaikan kadar cukai perkhidmatan dari 5% kepada 6%

Dengan pindaan kepada Perintah Cukai Perkhidmatan (Kadar Cukai) 2009 seperti di perenggan 2.1 di atas, bermakna semua perkhidmatan bercukai sebagaimana disenaraikan dalam Jadual Kedua, PeraturanPeraturan Cukai Perkhidmatan 1975 adalah tertakluk kepada cukai perkhidmatan pada kadar 6% berkuatkuasa mulai 1.1.2011 kecuali perkhidmatan kad kredit dan kad caj.


Sunday, September 11, 2011

jangan lupa Al-Quran punya cerita

bagus jugak mat sabu kasi pikiran pasal bukit kepong. semalam, (ahad) tv rtm kasi tayang. aku suka tengok bini bini polis polis yang ada. semua ayu ayu gadis kampung. bukan macam gadis sekarang. dan lagi satu bab yang bagus, tak sangka pula semua orang getar lutut. dan masing masing nak ubah kat buku teks. jadi yang lu orang sudah tua, sudah lama, macam aku, semua sudah kena tipu la? siapa salah?

yang bagus mat sabu juga, dia punya pendapat, semua orang getar getar lutut. tapi itu sejarah yang sikit punya hal. malaya punya cerita.

tapi apasal semua orang tak getar getar lutut bila baca buku teks sekolah, yang kita dulu ni ada zaman batu la, zaman ini la, zaman itu la. berzaman zaman. tapi dalam kitab Al-Quran tak ada cerita pun macam tu? apa cerita? asal lu orang tak getar getar lutut?

ke aku yang salah baca atau salah faham? kalu aku yang salah, lu orang mesti kasi mau betulkan aku. ini bab agama. aku tak mau kasi lencong. ke lu orang yang betul? salah?

jom pergi getar getar lutut.

sekarang aku makin benci politik!

AHAKS~

cerita gua ngan mak gua dulu...(ciplak dari ENTAH)

cerita gua dengan mak gua dedulu..ha ha ha
adoi, angah kena ikut ke? alamak, problem ni... hajat nak melepak kat bawah pokok ujung taman rosak petang ni...getus hati gua...macam mana ni, tak kan nak bejalan ngan abah (sebut aboh) ngan mak (sebut mok)...tak rock la pulak... (sekitar 2005, 2006)

_________________________________________________________________________________________

kah kah kah, hal dulu2, gua tak segan mengaku terasa poyo kuda segan bejalan ngan mak ayah kat soping komplek lebih2 lagi masa nak beli baju sekolah...lagi tak syok kalau ada awek2 baya gua tengah jalan sesama member...itu dulu...sumpah gua tergelak ahaks ahaks sorang-sorang...dah, gua dah siap dah ni...mak gua nak pegi beli tudung, mak gua ajak pegi sekali..abah gua pegi keja..keje opis ni beliau lain sikit waktunya...waktu opis laa...8 jam...hehehe....

"aok dah siap belum? moh la" (mak gua panggil)...
"dah2..moh la..kang tutup kedai..mak beli tudung dah la lama..keh keh keh" gua jawab dengan gurau..
"la, aok ni ngapa pakai baju gambor tengkorok?" mak gua mempersoalkan baju Megadeth gua.
"kata rockers...keh keh keh" gua jawab tak ada gugup..

enjin pun di "start"...

Saturday, September 10, 2011

Nyamuk

Ada ubat nyamuk tak?

Adui....


gatal betul...


Karang gua bagi jugek nyamuk ni hisap heroin.

Friday, September 9, 2011

sajarah...

kalau tuhan perkenankan,
aku ingin melihat dengan jelas,
dan nyata..

kalau kau ingin tanyakan perihal sejarah,
maka kau tanyalah pada laut..
kerana biru suatu hari dahulu,
jadi hitam hari ini..

Sejarah manusia, jadikan manusia,
sama seperti binatang,
ayuh coba kau lirikkan bintang-bintang,
yang sudah mati berjuta tahun dulu..

catatan ; sejarah lampau perlu dipelajari sahabat. Namun kau cari guru yang benar. Sama seperti kau cari hadis dan perawinya..

Pasca-Indera III

PERINGATAN 1 : ENTRI INI PANJANG GILABABI. BARANGSIAPA YANG RASA MUAL MUAL ATAUPUN IBU MENGANDUNG DI SYORKAN UNTUK TIDAK MELAYARI DAN MEMBACA. DIKHUATIRI AKAN MENGALAMI MORNING SICKNESS YANG BERLARUTAN SEPANJANG TAHUN.

Peringatan 2: catatan gua kali ini mungkin agak tak berstruktur. walaupun selama ini memang tak berstruktur pun. kali ini mungkin lebih celaka lagi.

sebelum ini gua dah pun berkongsi sedikit di dalam entri Pasca-Indera I & Pasca Indera II

semenjak dua menjak ini negara dihebohkan dengan pelbagai isu isu kritikal yang akan menjadikan masyarakat seisi negara bertikam otak lidah dan gua harap tak de yang bawak sampai bertikam perut dan jantung. susah nak makan wo. isu isu ini sebenarnya telah lama dimundar mandirkan dalam masyarakat. akan tetapi ianya tak mendapat perhatian secara serius seperti akhir akhir ini. pelbagai persoalan mula timbul untuk menafi mahupun mengesahkan isu tersebut. mana mana pihak. masing masing dengan kepentingan masing masing. isu yang ingin gua sentuh ialah tak lain tak bukan isu Mat Indera. 

gua juga bukan dari mana mana parti politik. bukan dari mana mana JKKKKK kampung jenis apa pun. gua juga bukan ahli mana mana badan NGO. gua disini hanya sebagai rakyat biasa yang tak ada apa apa kepentingan selain dari ingin belajar dengan pemikiran terbuka disusuli fakta dan asas. yang mana betul yang mana salah perlu ditimbang dan bukan menerima bulat bulat. perkongsian ini juga gua kirakan sebagai cara belajar. kalau gua salah tolong betulkan.

isu Mat Indera sebagai pejuang ini sebenarnya telah lama diungkitkan. telah lama cuba mereka meyakinkan masyarakat. namun setiap pembawakan isu isu seperti mereka dari golongan kiri adalah pejuang, masyarakat hanya memandang sepi. endah tak endah. kerana kebanyakan yang bercakap adalah dari merek yang tak punya kuasa, tak punya pengaruh. hari ini, apa yang telah jadi semenjak 27 Ogos 2011. apabila seorang wakil dari parti pembangkang mengeluarkan pendapat nya tentang perjuangan Mat Indera, terus ia mendapat tempat dari pelbagai pihak. 

persoalannya, mengapa baru sekarang timbul isu ini? adakah disebabkan wakil rakyat tersebut inginkan publisiti murahan? pada hemat gua, sebenarnya isu ini telah lama dimainkan para sejarawan. seperti mana yang kita tahu buku buku berkaitan perjuangan golongan kiri juga boleh didapati. cumanya kita tidak diberi pendedahan dengan lebih mendalam tentang apa yang dijuangkan mereka. kebanyakan dari kita mendengar dan membaca buku teks sejarah sahaja dianggap sudah memadai untuk berbicara hal ehwal sejarah. publisiti ini juga pada pandangan gua bukanlah publisiti murahan yang perlu ditanggung oleh wakil rakyat tersebut. kerana beliau mengahdapi sudah lebih dari 50 report untuk isu ini. dan beliau juga menerima pelbagai jenis serangan dan tuduhan berkenaan isu yang dibangkitkan ini. 

hal ini berlanjutan kepada persoalan seterusnya. siapa mereka yang melabel Mat Indera sebagai pejuang? siapa pula yang melabelkan beliau sebagai pengkhianat? apa kewajaran mereka di dalam isu ini? adakah semata untuk kepentingan politik? telah gua katakan bahawasanya isu ini telah dikaji oleh para sejarawan. jika tuan puan tonton video sampai habis pada entri ini. tuan puan akan jumpa buku yang ditunjukkan. namun bukan hanya pada buku tersebut yang perlu dikaji. banyak lagi bahan sejarah lain. arkib negara barangkali tidak akan sewenang wenang untuk memberi pelepasan tentang isu sulit sebegini. gua tak nafikan, walaupun arkib negara ada menyimpan banyak bahan sejarah yang berharga namun ia tak mencukupi. kerana sesetengah daripadanya tidak boleh diakses. gua dah pergi dan gua berani cakap. melainkan arkib di london. disana, bahan sejarah lebih telus. seperti yang dikatakan pensyarah sejarah dan politik gua.

benar kata seorang sahabat, bila mula timbul isu sejarah, maka ramai pura pura jadi pandai sejarah, bila timbul isu agama ramai pura pura jadi ahli dalam agama. bagi gua, ini serupa juga orang yang tak pernah ke dapur tapi mahu cerita tentang masakan. orang yang tak pernah ambil kisah pasal sistem ekonomi tiba tiba mahu bercerita tertonggeng terbalik tentang komunis. ini realiti, memang wujud orang orang seperti ini. gua tak menghalalkan perkara yang haram. namun perkara yang absah takkan gua perlu diamkan. 



disini gua juga suka untuk berkongsi maklumat yang dapat gua garapkan sikit dalam forum tersebut. pihak penganjur forum ini juga sebenarnya telah menjemput dua tiga wakil dari berlainan pihak untuk berbicara secara terbuka tentang isu ini, namun jawapan balik yang diterima tidak seperti yang diharapkan. forum ini juga menampilkan tiga personaliti berbeza iaitu seorang dari wakil rakyat, seorang lagi professor dan seorang lagi jurnalis bebas yang tak berdiri dalam mana mana parti mahupun badan NGO.

penerangan setiap panelis banyak berkisarkan tentang perjuangan golongan kiri. mereka juga menampilkan nama nama seperti Tok Janggut, Mat Kilau, Ahmad Boestamam dan Dr Burhanuddin Al Hilmy. perjuangan mereka ini dikaitkan dengan perjuangan Mat Indera yang dikatakan perjuangan orang komunis yang tidak beragama. hal ini disangkal dengan fakta bahawasanya Mat Indera itu sendiri adalah seorang ahli di dalam agama yang mana ianya disahkan oleh incik Baharom Syah selaku adik kandung beliau yang juga hadir pada malam itu. suka juga gua untuk meng-quote kata isham rais disini. katanya, manusia lahir sebagai komunis dan mati sebagai komunis. kerana komunis tak memiliki apa apa private property. demikian beliau menyangkal ttuduhan komunis itu sebagai orang tak beragama. mat sabu pula bertindak mengenengahkan peristiwa yang beliau pernah sampai ke kem Rashid Maidin yang juga digembar gemburkan sebagai komunis dan tak beragama. apabila sesampainya di kem tersebut, beliau terkejut dengan mendapati surau sebagai bangunan yang mula mula beliau temui dan bukannya kubu mahupun lapang sasar.

hal ehwal berkenaan ini kemudian diperdebat lagi dalam forum tersebut. sama da salah kah komunis? apakah komunis itu tak beragama? dan matlamat perjuangan mat indera ketika itu. ia berlanjutan sehingga dijemput seorang pemuda parti pas untuk membentangkan penyelidikan sarjana berkaitan isu Mat Indera : Pejuang atau Pengkhianat.

ini yang mana sempat gua salin. selepas tahu 1945 setahun setelah Jepun meninggalkan tanah melayu, tertubuhnya pelbagai parti termasuklah United Malay yang ditubuhkan pada tahun 1946. pada ketika tersebut Indonesia telah pun merdeka lebih awal. Tanah Melayu masih dibawah jajahan British. parti gerakan kiri pada ketika itu masih sah. tertubuh bersama sama dengan tertubuhnya United Malay. seperti API dan KMM. namun pada 1948, kesemua pertubuhan diisytiharkan haram kecuali United Malay. 

sementelah tersebut, golongan anak muda menjadi rebel. parti gerakan kiri yang melawan British diminta untuk diharamkan. sementara yang menurut perintah itu saja diisytiharkan sah seperti United Malay.  ini termasuklah API dan KMM. Mat Indera selaku salah seorang anak muda yang rebel telah mencari inisiatif lain untuk melawan penjajah pada ketika itu. Mat Indera telah masuk kehutan dan apabila beliau di hutan , beliau berjumpa dengan askar komunis bintang tiga yang masih aktif secara gerila untuk menentang puak British. persoalan ini samada Mat Indera mempergunakan komunis untuk mencapai kemerdekaan ataupun komunis mempergunakan Mat Indera untuk mencapai kebebasan masih dikaji oleh para sarjana.

perkara ini berlarutan sehingga terjadinya pada tarikh 23 februari 1950. serangan Bukit Kepong yang diketuai oleh Mat Indera dan beberapa anggota komunis lain menyerang Bukit Kepong. hal ini yang menjadi isu pada ketika ini tentang apa ke sial sebenarnya Mat Indera menyerang Balai Polis Bukit Kepong waktu tu? persoalan ini dijawab oleh panelis dengan menyatakan bahawasanya di rumah pasung tersebut tempat dimana mereka ingin menyelamatkan mangsa mangsa (rakyat) yang dizalimi oleh pihak British. kezaliman perlu ditentang dan bukan dijulang. tuduhan bahawa Mat Indera membunuh mata-mata melayu (British) ketika itu pula disangkal dengan beliau telah menyelamatkan beberapa anggota polis melayu dan keluarga. antaranya yusof rono dan jamilah abu bakar. 

demikian gua menaip ikut suka hati gua. gua takda masa nak baca balik. kalau ada salah, sila betulkan. kalau ada perkongsian jangan segan segan. kalau ada duit, sila kan payung gua makan. ini adalah apa yang dapat gua garap di dalam forum tersebut. ada yang menyebut tentang keganasan komunis. apa yang gua belajar tentang komunis asalnya adalah sistem ekonomi yang dipanggil sosialis. perjuangan untuk masyarakat. kesamarataan hak. bukan gua setuju total dengan komunis. tapi jika tak salah buat apa gua nak gelar salah. pasal tok janggut kena gantung terbalik siapa nak jawab? siapa kata kita merdeka tanpa berkorban? kata mat sabu  tunku abdul rahman, dr burhanuddin al hilmy, ahmad boestamam, tok janggut, mat kilau semuanya sama sama berjuang untuk mendapatkan kemerdekaan. bukan pihak satu pihak saja, tapi semua rakyat tanah melayu tanpa kira kaum menentang kezaliman.




Thursday, September 8, 2011

Pasca-Indera II

terimakaseh bagi yang sudi membuat perkongsian. termasuk orlando dan wadi. gua belum siapkan lagi review forum. tapi gua dah dapat video forum tersebut. gua share kan disini.

BOLEH KLIK SAJA PADA LINK

FORUM MAT INDERA : PEJUANG ATAU PENGKHIANAT 1

FORUM MAT INDERA : PEJUANG ATAU PENGKHIANAT 2

FORUM MAT INDERA : PEJUANG ATAU PENGKHIANAT 3

FORUM MAT INDERA : PEJUANG ATAU PENGKHIANAT 4

FORUM MAT INDERA : PEJUANG ATAU PENGKHIANAT 5

FORUM MAT INDERA : PEJUANG ATAU PENGKHIANAT 6

FORUM MAT INDERA : PEJUANG ATAU PENGKHIANAT 7

FORUM MAT INDERA : PEJUANG ATAU PENGKHIANAT 8

watch it with your open heart. then we'll talk. enjoy.

Pasca-Indera

first of all gua mohon maaf zahir dan batin di atas menganak tirikan tong-geng. bukannya sibuk beraya. tapi sibuk tak buat apa apa. macam tak tahu pulak lu kat gua ni kan. gua akan buat sesi review forum dalam masa terdekat sehari dua ini berkenaan isu Mat Indera. yang gua yakin pakcik pakcik felda yang tak kenal pun boleh jadi kenal dengan Mat Indera ini siapa. sebelum itu, whoever have any thoughts in this issue, gua tak akan teragak agak untuk berterimakaseh sekiranya lu tak teragak agak untuk share disini. terimakaseh. akan tetapi gua amat tak menggalakkkan untuk penyampaian tuduhan tuduhan bodoh yang tak punya asas. setiap tuduhan ataupun hunjaman yang ingin dikeluarkan mestilah ada asas. macam lu makan karipap kalau takde inti jadi apa? jadi bodoh. itu bukan karipap namanya. 


terdapat beberapa persoalan yang boleh gua share. lu orang boleh klik sini

Wednesday, September 7, 2011

kenapa di sini sudah tiada update?

hahahahhaha.. lu orang gelak skema...

Wednesday, August 24, 2011

ini bukan kontes sebarang sebarang

elaun tak cukup? duit ptptn ciput? gagal sertai akademi fantasia? tiada harapan sebagai imam muda dan ustazah pilihan?

cubakan yang ini.



ini bukan kontes atau segmen Santek Bersama Abam Ban Sehari. yang gua pasti ini bukan sebarang sebarang orang suka. ini juga bukan kontes ratu lentik atau bina ketul. setalah gua hayati lagi, ada juga gua dapati bahawasanya yang ini bukan kontes imam muda mahupun ustazah pilihan rupanya. *lega 

p/s : nak join ka taknak join lu punya pasal. kalau lu menang, nak belanja gua pizza pun gua no hal.

Tuesday, August 23, 2011

siapa punya cerita? siapa yang ajar.


kita, manusia normal ada jari sejumlah 20. yang tidak normal, mungkin kurang, mungkin lebih. maka, itu satu rahmat untuk kita semua. satu kelebihan. sepanjang aku menyiapkan GUNDAM aku yang terbaru, kedua dua jari telnjuk aku luka. ini yang paling parah selama aku berkarya dengan GUNDAM. lu orang tak payah kesian, aku tabah. ha. ha. ha. lu orang gelak skema.

ini persoalan yang aku mahu sampaikan. ataupun konsep? ataupun apa saja yang lu orang fikir sesuai dengan lu orang.

jari.

kita ada ibu jari, jari telunjuk, jari hantu, jari kelingking, dan jari manis.
jejari ayam, jejari sotong, jejari udang, itu tidak termasuk dalam menu tulisan kali ini.

maka, setiap fungsi jari itu adalah khas.
maka, ibu jari nak mengejek orang lain, tanda 'good', pada muka, kesian, tak bagus atau sebagainya.
maka, jari telunjuk adalah berguna untuk korek hidung, telinga, pada mereka yang tak berpuasa, nak buat korek gigi, geletek pasangan (yang SUDAH KAHWIN), atau sebagainya.
maka, jari hantu pula selalunya popular dengan isyarat lucah international. semua orang tahu (kebiasaannya).
maka, jari kelingking pula untuk orang yang sedang dilamar, lepas akad nikah, atau sebagainya.
maka, jari manis pula, yang comel, yang kiut ni, mahu menunjukkan isayarat "cikgu, saya nak ke tandas" dan isyarat lucah yang lebih lembut, atau sebagainya.

juteru itu, bila jari jari ini bergabung, ia tidak menjadi jejari. tetapi boleh digunakan untuk menyisir rambut (konon macholah), melempang budak, jentik adik, cubit pipi, atau sebagainya.

tapi, bila belajar adap, mesti orang cakap, nak tunjuk sesuatu tempat, benda, orang atau sebagainya, gunalah ibu jari. itu lebih sopan. jangan guna jari telunjuk. nampak sedikit biadap. lu orang pernah dengar atau dapat nasihat ini?

tapi, tidakkah melangakui tugas tugas jari yang telah diberikan sempena nama mereka? dah memang namanya jari telunjuk, maka tugasnya menunjukkanlah.  bukan guna ibu jari.
betul tak? tak betul? betul? tak?

siapa sokong angkat kaki, kita lari. ha. ha. ha. lu orang gelak skema.

~AHAKS~

Monday, August 22, 2011

kah kah kah kah pel?

peh. makin gua nak rilek makin semak gua tengok regu regu berbincang. makin lama makin tenuk teruk bak hang. namun bukan lah diskusi yang tenuk teruk. cuma gua yang membaca jadi letih. kalau lah dengan membaca boleh jadi kenyang. pasti dah berbatal batal posa gua waktu ni. bahkan termuntah pun boleh jadi. eceh.

lagipun gua kalau batal posa dulu, biasa ramai ramai. kalau di tong-tong dosa boleh jadi sorang amek sikit. jadinya dengan rasa simpati seorang teman, gua rasa gua nak share kan dengan lu orang. ihiks hiks~



memandangkan gua berstatus kacak luar kacak dalam kacak dengar sini, jadinya, gua bagi disko'si gua disini.yang gua sukanya dekat disko'si di atas bukanlah sebab topik yang kunun hot lettew (gua tetap kreditkan pada Gigi Taring. nice one bro!). tapi atas hujah yang ada. masing-masing ketengah pendapat dengan hujah memasing. gua suka. dari situlah ide akan bercambah. tapi, bila lu dah drag sekali emosi lu makanya akan tak seronok lah disko yang lu dah ciptakan dari awal tadi.

gua paling suka pendapat Pendeta Juan walaupun secara kasar rupa paras jawa beliau memang tak boleh disorok dengan imej korea buatan. gua takdehal. ide adalah ide dan bukan paras rupa. gua maafkan Pendeta Juan yang jawa tapi masih cuba cuba menjadi Korea atau lebih digemari dengan nama K-pop atau kerpok. yang lain tu gua malas nak komen sangat. tak payah salah kan lelain la dey aney aci. jenis kalau dah diri kau memang kaki maksiat memang tak payah kapel pun kau memang kaki maksiat. kalau tak mana pulak tiba-tiba muncul terminologi "MASTURBASI". 

jadi, lu ada pendapat? 


p/s : nama disini gua tak ubah/padam/tutup/hide sebab gua malas. sapa suruh diskusi panjang panjang? kan dah tak sempat gua nak ubah/padam/tutup/hide nama yang ada.  padan muka. keh keh keh

Wednesday, August 17, 2011

ye ke bulan puasa takde hantu?


"hantu..ada hantu..mana hantu..mana mana..
hantu..ada hantu..mana hantu..mana mana.."

lagu itu berkumandang berkali kali sebelum mail mahu keluar rumah melepak. mail anak jantan, nama bapakanya. tapi dia bukanlah 'jantan macholah' rebutan gandis pingitan atau janda pujaan. penakut nombor satu, lagi lagi mistik, "jangan biarkan hidup anda diselebungi misteri", motto hidupnya.
tapi bulan puasa ini, dia berani sebab syaitan kena rantai, dan dia percaya hantu hantu yang ada pun tak terlepas.

hantu. betul ada hantu bulan puasa? ada. yang tengah makan megi siang siang ni, sambil baca coretan ini, dialah hantu. ha. ha. ha. lu orang gelak skema. lu orang puasa ka? tak? tak betul ka?

cuma sekarang ni, kalau lu orang tengok tv, lu orang tengok movie, ada juga story pasal hantu makan orang. betul tak? cuba lu orang state sikit apa story hantu makan orang? bilang lagi. apa cerita lu orang tau. lagi? macam macam ada.

ini cerita aku . betulkan? cerita aku dengar. ada hantu isap darah orang. ada hantu makan daging orang. ada hantu makan megi. yang hantu makan megi tu aku pernah jumpa (rujuk atas). lu orang?

cuma yang aku konfius menjadi tanda tanya, betul ka hantu makan atau minum darah?

tapi apahal tak de orang pun jumpa tahi hantu atau air kencing hantu. yang kena kencing ada la. lu orang. betul tak? tak betul? betul? tak?

"tanya sama pokok apa pasal goyang, nanti jawab pokok ada orang bawah sana."

~AHAKS~

Sunday, August 14, 2011

hoi!

HOI!
Orang tua dengan sebatang rokok,
bermundar-mandir,
di tengah-tengah kota..

antara surau,
disko,
tempat kerja,
office-office,
balai-balai,
bank,
taman-taman,
pinggir bandar,
rumah sewa,
rumah urut,

dan segala macam umat,
terkumat-kamit,
semasing membaca mentera,
sial..

uih......,
gaya pakaian,
dan kereta,
gadis-gadis genit..
dan kulit mulus..


bila masa,?

Thursday, August 11, 2011

lu orang ada?



aku dapat 
.GANGGUAN.

pos laju ini bakal menjadikan aku mendapat gangguan. aku bakal tidak boleh tidur malam dengan lena lagi. hidup aku bakal menjadi lebih porak peranda barang kalai. barang kali akan manjadikan lu orang tanda tanya.

lu orang sudah ada? mau pinjam? kasi beli sendiri la. siap hantar pos lagi. ikut saja. apa cerita ni? oho. ni baru dapat, yang aku tahu semua cerita dalam ni adalah cerita mengenai aku semasa dalam kehidupan ini. asal lu orang tak percaya? memang cerita pasal aku semasa dalam kehidupan ini.

tak percaya lu orang semua baca, sebab semua nama watak utama dalam cerita ini telah aku tukar menjadi nama aku yang menjadi sebutan sebutan dalam kehidupan ini. maka secara tidak langsung aku punya cerita la. ha. ha. ha. lu orang gelak skema.

ini buku aku beli dari sindiket sol-jah (kasi klik satu). lu orang sudah beli? kasi beli la. sama sama support industri penulisan tempatan yang best berjuta kali dari lu orang baca berita harian ka, mingguan malaysia ka, berita minggu ka, utusan ka, apa apa lah. itu suma kasi ting tong sama lu orang. 

aku belum mahu review, tapi yang pasti lu orang sudah mengalami satu kerugian dari aku. 





"kejadian-kejadian aneh yang tidak boleh dijelaskan oleh sains dan matematik dalam bahasa Inggeris"







~AHAKS~

Wednesday, August 10, 2011

Debat dan Moreh

gua tak berada dalam institusi yang bermazhab berdebat menggunakan emosi. pada hemat gua. debat perlukan ide ide dan membiarkan kesemua ide berenang dan ditempatkan dalam sesuatu bekas. gua akan tenang begitu. semakin besar bekas yang ditempatkan semakin gua tenang. seperti melihat akuarium yang besar. ataupun mendiami lautan penuh ikan.


gua kirimkan untuk dibuka sedikit minda minda gua. kalau lu ada ide. apa salah diketengah disini. gua mengalu alukan. anggap la disini lebih kurang surau lepas terawih. lu boleh kirim apa juga bentuk kuih untuk dimorehkan.

Tuesday, August 9, 2011

fuck : tidak semestinya lucah!

"F**k you!!!" yang ni dah memang terang terang  la kalau lu orang nak maki member lu  orang yang cibai. lu orang mesti up sikit ye dak? mana mau cakap "babi". tu sume time lu orang belum sunat, mas kat sekolah rendah lagi. pastu kalau lu orang cakap, mesti member lu orang report sama lu orang punya cikgu, "cikgu, anip (bukan nama sebenar) cakap B.A.B.I", siap eja lagi. ye dak?

tapi ni dah besar, dah sunat, dah pandai baca blog, dah pandai berfesbuking, so ekspresi mencarut pun mesti la international. ye dak? terpengaruh la katakan.

tapi, F**K itu tidak semestinya lucah, bergantung pada situasi. satu contoh untuk lu orang yang belum ijab kabul, yang tengah mabuk bercinta, meluahkan perasaan pada kekasih lu orang, lu orang cakap, "i luv u fucking damn so much". ni kira nak hargai kasih sayang yang teramat amat sangatla.

maka di sini, F**k itu tidak lucah. ayat tersebut bermaksud "aku sayang ko sangat sangat teramat sangat", kira bahasa mudahnya "aku sayang ko gila babi buta" la senang cerita.

faham? dan tuk lu orang yang sudah ijab kabul, contohnya lak "i want fuck u". ni bukan mencarut. tapi ajak berkasih sayang. yang sudah berIJAB KABUL, NIKAH, YANG HALAL.

faham? baguslah!

luv u'll fucking so much...
yang ni ayat tuk lu orang. makna berganda. lu orang pandai pandai la.
~AHAKS~

Suci bukan Sushi

masa gua kecik kecik main api dulu. gua selalu ada dengar. tempat tempat ibadat tu suci. semua apa juga benda yang ada kait mengait dengan ibadat adalah suci. kalau dalam perang dulu. nabi tak bagi tentera tentera baginda pergi serang tempat ibadat. kerana semua tempat ibadat adalah suci. kan gua dah cakap tadi. semua tempat ibadat suci. jadinya, gua dididik sebegitu. mula timbul kefahaman tentang pelajaran yang diajar. dalam masa sama juga gua timbul musykil. lalu gua pun jadi teringinlah bertanya. dengan teringin bertanya gua tu, gua pun setting nada sedikit lembut. gua betulkan samping. kasi kemas songkok dan paling penting pastikan takde taik mata. dah redi stedi je gua terus terus bertanya pada ustat gua.

" ustat ustat", sambil melambai tangan

" ye saya" ustat tersenyum tengok muka gua yang suci dan berseri penuh nur. dapat gua rasakan. ya. betul. gua rasa.

"kalau gitulah kan. kalau ustat kata sume suci. saya boleh solat kat memana la kan ustat kan? kat gereja ke kat kuil ke...gitu?"

"hufffhh........" ustat dengus panjang. pandangan mata makin paiseh terhadap gua. barangkali nampak wajah iblis dari bebola mata ustat.

seingat gua. tak pula ustat gua jawab. diperli perli pula gua yang comel dan hensem ini ada jugak. apakan daya gua nak mengutuk beliau balik. gua masih stedi walaupun tengah tacing. gua bukan tacing apa pun. gua tak tacing pasai dia nak kutuk gua nak jadi kristian ke apa. gua takda hal tu semua. lu ada lidah boleh cakap. nanti akhirat lu one-by-one dengan tuhan la. getus gua dalam hati yang masih ada taman walau telah dihancurkan pada ketika tersebut dek perangai iblis ustat. 

pada hemat gua la kan. kalau tak tahu cakap saja tak tahu. jenis gua bukan nak pandang hina kat lu. ini bab agama bukan bab choki choki. tapi gua sebagai pemegang watak budak budak cuma mendang rendah je la pada ustat gua. biasala budak budak. nak menang. menang dapat glemer. glemer dapat awek. dapat awek dapat cekelat. ahaks. pundek betul. punyalah susah nak dapat cekelat. kalau beli je kan dah senang.

menurut hasil pencarian gua. dibolehkan solat di tempat tempat ibadat lain seperti gereja, kuil, biara dan sebagainya. dengan syarat tak mengandungi berhala, kubur, gambar makhluk hidup tanpa mengira gambar tersebut sempurna atau separa sempurna. 



ulang tayang

.

selasa, 9 Augustus

7.30 pagi.. sial. lambat gua bangun ari ni.
jangan kantoi ngn cikgu besar sudah. getus hati gua.

..

selasa, 9 Augustus

11.30 malam..
siap pon keje gua. boleh gua tido awal. sok leh bangun sahur.

...

rabu, 10 Augustus

5.30 pagi..
nasib baik terjaga. leh makan sahur.
nanti terus mandi, mesti x lambat cam semalam

6.50 pagi..
"wak dh siap siot. kalau bangun lambat cam semalam terus je gerak. takyah nak mandi2 lagi. haha", samar-samar terdengar suara housemate gua.

....

7.50 pagi.. sial. lagi lambat gua bangun ari ni.
jangan kantoi ngn cikgu besar sudah. getus hati gua.

.....

p.s: tido lepas sahur memang best, tapi nak bangun balik sangat x best.




Saturday, August 6, 2011

saloon paka..(buat yang mengerti)...ha ha

kedai gunting rambut tu bukanlah feveret gua. Tapi, kedai gunting rambut feveret gua tutup. Gua tak lah kisah sangat seperti selalu melainkan lecuturer gua dah sound. Katanya rambut panjang tak sesuai jadi cikgu. Gua rasa gua tak perlu menyelidik "hal" rambut panjang dan profesion skarang memandangkan rambut panjang tak akan membawa anda ke mana-mana menurut teori peradaban sekarang. Cis! Dan gua tak perlulah mengubas isu rambut panjang dan anda memandangkan walaupun gua memiliki lebih hujah, namun seringkali hujah gua tidak dikeluarkan atas dasar tidak relevan untuk sekarang. Belum lagi gua keluarkan isu mengapa mesti saya "berkolarkan" baju saya, atau mengapa perlu saya memakai seluar "licin" dan digosok sehingga tajam bucunya. Dan sampai akhirnya gua masuk ke kedai gunting rambut milik seorang Ah So yang gua gelar aunty seperti kebanyakan kita.

Ah So : mau gunting rambut?
Gua : ya ya..
Ah So : Sila duduk.

Kecup kecap kecup kecap.....(oh ya, gua suruh aunty tu gunting layer, mahu nipiskan saja).

Ah So : Lu masih belajar?
Gua : ya ya...Aunty sudah lama bukak ini saloon?
Ah So : Tak berapa lama laa...baru 6 tahun.
Gua : Sudah lama la tu aunty. Aunty orang sini ka? (lokasi kedai gunting rambut gua di Temerloh)
Ah So : Bukanla...Saya olang Jelantut. Datang sini ikut abang..
Gua : Waaa...aunty masih duduk dengan abang aunty ka?
Ah So : haiya, bukan maaa....itu "abang" laa...saya punya husband.
Gua : Oh...Husband aunty kerja sini ya?
Ah So : Dulu la...dia kerja sama itu balak punya company. Kerja talak duduk satu tempat. Masuk hutan sana, hutan sini. jaga itu balak.
Gua : oh, sekarang aunty punya husband tak ada sini ka?
Ah So : tak ada...sudah 3 bulan talak jumpa.
Gua : haiya, itu macam ka aunty?
Ah So : ya laa...itu macam kerja mana ada duduk rumah punya. Dulu saya selalu ikut..duduk dalam hutan, dalam itu kabin. banyak takut, sorang-sorang. Pagi pergi, petang baru balik.
Gua : Oh, tapi aunty duduk sorang-sorang sini tak da sunyi ka? anak aunty ramai?
Ah So : Aiya...saya mana ada anak..hahaha (tergelak kecil)
Gua : aiya, soli aa aunty...saya tak tau...abis tu, aunty tak bosan ka duduk sini sorang2? suami pun jauh ma.?
Ah So : sudah biasa maa..Lagipun saya lagi suka sini sorang2 dari duduk dalam itu hutan lama2..Dulu dia biasa saja, duduk ofis..Tak selalu duduk sana..tapi wang tak banyak la..tapi sudah naik pangkat, selalu banyak kerja. Tengok itu, tengok ini...sini mahu check, sana mahu check. Saya pun tak mau duduk dalam itu hutan lama2..hahaha...
Gua : (diam)....
Ah So : tapi betul laa...sudah lama tak jumpa sama saya punya cik abang.Lepas naik pangkat haa...wang pun makin banyak..Tiap-tiap bulan kasi masuk rm5000 dalam bank. Saya tau dia ada masuk itu Thailand kadang-kadang. Haiya, risau juga maa...takut dia ada perempuan lain. Tapi saya tak kisah. Asalkan saya suami isteri tarak gaduh2. U pun tau la kan. Kalau pergi Thailand, "macam2" u boleh dapat punya.
Gua : (tersengih)...
Ah So : Tapi talak apa laa...kalau dia sudah ada perempuan lain, apa boleh bikin. Lagipun saya tak kisah. U tau tak, kami suami isteri tak pernah gaduh. Kalau dia balik satu kali setahun pun, saya bikin macam biasa aja. macam biasa jumpa. Dia pun biasa saja. Saya pun tak mau la cakap apa-apa.
Gua : tak apa lah aunty, asalkan aunty happy.
Ah So : ya la....hahaha...

banyak lagi sebenarnya yang gua dan ah so tu borakkan, tapi sebab gua tulis ni pukul 6 pagi, dan gua malas. anggap ini satu petikan conversation yang gua pendekkan. Tapi sebelum gua keluar dari saloon tu, aunty tu tersenyum dan ada cakap kat gua. " Lu aa, bila lu sudah makin tua, makin banyak perkara yang lu perlu pilih..makin susah maa...hahahaha"..

P/S : isi kandungan cerita ini benar, melainkan dialog gua singkatkan dan mungkin ada beberapa perkara lagi gua tak tulis. pasal apa, pasa gua sudah mengantuk. ahaks.

Tuesday, August 2, 2011

puas?

uhm

ehm

mmm~

*kcak kcak (bunyik air liur dalam mulut)
uhh
ahh

apahal sampai telan telan air liur? gua stedi je.



usha gambo makanan boleh batal posa ka? ataupun mengurangkan pahala posa? masyarakat sekarang banyak jugak yang berkira kira dengan pahala ni. hari ni dapat seratus. esok lusa dapat dua ratus.

Thursday, July 28, 2011

Sepak Bola..

"..Mari kita rakyat Singapura
Sama-sama menuju bahagia
Cita-cita kita yang mulia
Berjaya Singapura.."

...boo... bersahut rakyat Malaya.

"..bebudak meleysia nih memang belom sampai level piala dunia..!", komen pengganti Tok Raja sebelah gua.

Hadi Yahya dapat bola, menggelecek dan... ah, terkandas pula di kaki pertahanan SingaPore.

"..hadoi. sial. kau memang tak guna la hadi! memang tak boleh pakai..!", herdik pakcik tadi. gua diam je.

Super Safee menggelecek, membuat hantaran lintang, dapat kat Kunanlan dan dirembat.. ah, sayang, tak gol.

"..ah, kalau Kunanlan try memang tak pernah gol..", ringkas pula komen beliau. gua usha je.

Bola di kaki Ismail Faruqi, dikawal baik, mengatur gerak untuk membuat hantaran. Melepasi seorang pertahanan dan... kandas..

"..kau memang sial la nombor 8. tak guna la kau ni hadi..!", herdik beliau.

"..sape yang pakai nombor 8 nih? Ismail ke Hadi..?", getus gua dalam hati. gua dah start berbulu.

Pengadil memberikan advantage, bola dikawal Kunanlan, dihantar pada Safee dan....

"GOOOOLLLLLLL.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!", serentak rakyat Malaya meraikan gol. gua relek je. tapi gua dengar pakcik tadi la jerit paling kuat. gua konfius. Dia ni rakyat Malaya ke rakyat Singa? sial..

Habis nes tarik gua hirup. tapi game tak abis lagi.

..gol.. Malaya lak yang kena. senyap je rakyat Malaya. semua buat muka kecewa.

Hadi sial keluar. Fakri masuk.

Amar dapat bola. Mengelecek. Namun kandas.

"..pantat kau la hadi. sial. ape benda la yang kau maen ni..!!??", orang tua tadi menjerit.

"..sape nama mamat ni?", gua tanya kuat-kuat kat Ali tiruan sampai orang tua tu dengar.
"..Amar", jawab Ali ringkas. pakcik tadi diam je. mungkin terdengar pertanyaan gua tadi.

Singa bermain dengan bagus. Malaya semakin tertekan.

"..em, memang layak la kalau Singa nak menang. main bagus. kalau meleysia menang, tak adil. main cam sial..", sepatah-sepatah gua dengar orang tua ni kutuk budak-budak negara dia.

...phit..phittt... phiiiiittttttt......... ref jepun tiup wisel.

"..ah, budak meleysia ni hantar simpanan je. mane leh menang. jangan harap la nak main piala dunia..", komen penutup dari pengulas sukan terhebat.

PANG..!!

"..lu main first eleven kan? nape lu tak maen tadi? sial..!!"

terus gua lempang orang tua tu. baru dia nak paling kat gua, gua kaki perut dia macam Apek buat kat budak singa tadi. tertunduk. sakit agaknya.

"..lu nak kutuk-kutuk, lu pergi bawak budak-budak bola lu ganti budak-budak Raja.."

Imaginasi gua kalah filem Star Wars kalau gua tengah marah..sial..

p.s: nanti gua hantar usul kat FAM, gua dah jumpa coach terbaik.

Tuesday, July 26, 2011

tonggeng?

tong-geng..itu tajuk, headline, atau entah apa lu panggil bagi situs ni..
tonggeng= satu perbuatan yang menurut gua subjek utama ialah bontot ke atas sedikit dan kepala ada sedikit mendongak...

gua tak nak cakap banyak pasal maksud menonggeng, sebab lu boleh guna kamus dewan cari definisi sama macam gua dengar pemidato2 sekolah gua bagi pidato masa mula2 bagi pidato...Satu lagi pasal Sukarno...heh, tu modal paling gempak kot...keh keh keh...

tong-geng, kalau gua sebut sekali tanpa penerangan orang ramai menganggap ia satu "perbuatan" tonggeng, dan apabila ia sedang dilakukan ia akan jadi menonggeng (sedang berlaku), tetapi kalau ditulis dalam karangan ia tidak akan membawa makna apa-apa kerna ditambah "-" di tengah-tengahnya, dan lecturer bm lu-lu semua tak boleh nak bising jika ia berlaku atas sebab menulis sesuatu yang tidak "bermoral" atas sebab perkataan "tong-geng" setahu gua tidak mempunyai makna hatta kamus apa sekalipun melainkan gua tak tau bahasa-bahasa yunani atau sanskrit yang mungkin mempunyai perkataan ini...

Dah.

p/s : anda semua sihat? terima kasih kepada kepala manchiss, gw, dan seangkatan.. :)