Wednesday, December 14, 2011

Surat Dari Kremlin III

sambungan dari Surat Dari Kremlin II

*ding ding ding

bunyian bersela sesaat berbunyi. sudah 3 pagi. masih lagi di hadapan dataran yang semakin kosong. kalau dari tadinya anak muda berjoget lincah sambil berpuisi dan menyanyi tentang lagu revolusi.

revolusi? apa maknanya? getus dalam hati. sikit berdiskusi. selama ini yang aku dengar hanya laungan reformasi dari pejuang politik. tiba tiba anak muda mendendang revolusi. apa keduanya sama saja atau apa?

ah, persetan. itu semua bukan hal aku. apa aku kesah pasal hal negara kalau aku punya hal juga negara tak pernah ambil kesah? hah? celaka.

"...lalu siapa
lalu siapa
siapa yang mau
menerima
surga yang demand
atau neraka yang pasrah..."

catatan pada secebis kertas jumpa itu cuma aku tenung. mata semakin malas. akal semakin tak waras. mungkin esakan malam dan nyenyak yang tak jumpa selama tiga hari berturut membuatkan begitu.

Toby berbaring dengan hanya berteman cebisan kertas yang seperti telah disoyak. cuma ada serangkap yang itu saja tinggal. Toby cuma harap dia berpikir semula lepas akalnya stabil.

*****
"Grigorii..." suara dari belakang Toby. tak cakap banyak terus pusing tengok. tak semena mena ada sepasukan tentera berkuda putih dan satu kuda hitam bersayap. tiap satu kuda itu lengkap dengan alatan kelengkapan perang bersama tenteranya. derapan laju berlalu depan Toby. mereka seperti berkejar bergegas mencari Grigorii.

siapa Grigorii? getus Toby dalam hati. Toby tak berani cakap banyak. duduk senyap dalam semak.

"Woi!" suara keras dari sisi kanan Toby tiba dengan pedang yang tak pula Toby tahu dari brand apa terhunus elok pada muncung hidungnya. tentera yang tadi dilihatnya berasak menuju ke tempat lain tiba tiba tersusun dikeliling. ah celaka apa?

"Grigorii..." perlahan aja pedang itu membisik pada telinga Toby. ya. pedang mampu berbisik.

pandangan bertukar jadi gelap. gelita. tangan Toby cuma dihayun untuk melawan. tapi ia seperti telah siap dipijak kemas tentera berpedang tadi. dia cuma mampu menjerit lemah. kepanasan pedang yang tak diketahui brand apa tersebut betul betul buat Toby lemah. akhirnya Toby cuma berbaring...


KALAU BERANI SAMBUNG

8 comments:

tulis elok elok. elok dari gua tak lempang terus gua lempang. kang naya.