Friday, December 2, 2011

menengok sistem pelajaran

kemain serius tajuk. ya seserius perasaan mundar mandir dalam sanubari gua. meng-hah meng-huh meng-haih lah teman teman. kita yang sentiasa terperosok dalam sistem tak akan keluar selagi tak betul betul berani.

eh apabenda intro macam nauzubillah. lantak. hari ini murid murid kita keluar masuk keluar masuk keluar masuk sekolah. pegi balik pegi balik pegi balik. pakai kemas tanda nama seluar biru seluar hijau kasut putih kasut hitam. ah semua sama. kau apa tau? rambut pendek rambut tak boleh ekor rambut sikat kena rapi sideburn lebih ditarik tarik masuk ke kocek. itu cikgu ini murid itu gurubesar ini pelajar. pergi mampis semua sama. sekolah mana sama. asal tempatnya di malaysia. swasta tak tahu cerita. tapi ini kebanyakan punya cerita. kebanyakan punya hal. aku rasa aku duduk sama.

semua elok. semua kemas sahaja. yang silap memang nak kena. semua mesti ikut cara. yang tak cara pun kena juga. hasilnya tanda soal. kau tahu tanda soal. hasilnya tanda soal la woih. sampai mati kau tak tahu mana jalan kau. kau tahu kenapa? sebab tuhan suruh kau cipta jalan sendiri. tapi kau. tapi kau. jalan pun kau tak reti nak bina. macam mana kau nak menengok jalan kau sendiri.

dalam banyak banyak surah yang disurahkan menjadi surah. hanya ada beberapa yang betul betul surah. tak semua manusia sama. kan? hah. ikut lah.



p/s : catatan masuk air ini ditulis tanpa sebarang edit. ditulis sekali lalu tanpa sebarang gostan. segala caca marba sila pergi mampuskan. harap maklum.

2 comments:

tulis elok elok. elok dari gua tak lempang terus gua lempang. kang naya.