Tuesday, August 9, 2011

Suci bukan Sushi

masa gua kecik kecik main api dulu. gua selalu ada dengar. tempat tempat ibadat tu suci. semua apa juga benda yang ada kait mengait dengan ibadat adalah suci. kalau dalam perang dulu. nabi tak bagi tentera tentera baginda pergi serang tempat ibadat. kerana semua tempat ibadat adalah suci. kan gua dah cakap tadi. semua tempat ibadat suci. jadinya, gua dididik sebegitu. mula timbul kefahaman tentang pelajaran yang diajar. dalam masa sama juga gua timbul musykil. lalu gua pun jadi teringinlah bertanya. dengan teringin bertanya gua tu, gua pun setting nada sedikit lembut. gua betulkan samping. kasi kemas songkok dan paling penting pastikan takde taik mata. dah redi stedi je gua terus terus bertanya pada ustat gua.

" ustat ustat", sambil melambai tangan

" ye saya" ustat tersenyum tengok muka gua yang suci dan berseri penuh nur. dapat gua rasakan. ya. betul. gua rasa.

"kalau gitulah kan. kalau ustat kata sume suci. saya boleh solat kat memana la kan ustat kan? kat gereja ke kat kuil ke...gitu?"

"hufffhh........" ustat dengus panjang. pandangan mata makin paiseh terhadap gua. barangkali nampak wajah iblis dari bebola mata ustat.

seingat gua. tak pula ustat gua jawab. diperli perli pula gua yang comel dan hensem ini ada jugak. apakan daya gua nak mengutuk beliau balik. gua masih stedi walaupun tengah tacing. gua bukan tacing apa pun. gua tak tacing pasai dia nak kutuk gua nak jadi kristian ke apa. gua takda hal tu semua. lu ada lidah boleh cakap. nanti akhirat lu one-by-one dengan tuhan la. getus gua dalam hati yang masih ada taman walau telah dihancurkan pada ketika tersebut dek perangai iblis ustat. 

pada hemat gua la kan. kalau tak tahu cakap saja tak tahu. jenis gua bukan nak pandang hina kat lu. ini bab agama bukan bab choki choki. tapi gua sebagai pemegang watak budak budak cuma mendang rendah je la pada ustat gua. biasala budak budak. nak menang. menang dapat glemer. glemer dapat awek. dapat awek dapat cekelat. ahaks. pundek betul. punyalah susah nak dapat cekelat. kalau beli je kan dah senang.

menurut hasil pencarian gua. dibolehkan solat di tempat tempat ibadat lain seperti gereja, kuil, biara dan sebagainya. dengan syarat tak mengandungi berhala, kubur, gambar makhluk hidup tanpa mengira gambar tersebut sempurna atau separa sempurna. 



1 comment:

  1. persoalan...gua senang tanya kat orang yang gua senang nak bagi coki2...auks.

    ReplyDelete

tulis elok elok. elok dari gua tak lempang terus gua lempang. kang naya.