Sunday, September 18, 2011


lelaki 1 : lu la jadi imam.
lelaki 2 : asal lak gua. lu la.
lelaki 3 : betul tu. aku rasa lelaki 1 yang patut jadi imam.
lelaki 1 : asal lak?
lelaki 3 : sebab lu muka ada sikit Arab.
lelaki 1 : ah! abu jahal tu lagi Arab!
lelaki 2 : hahaha.

di petik dan di olah dari Para Pencari Tuhan.
aku suka cerita ini di tv alhijrah. cuma yang aku benci ialah 
waktu tayangannya.
.....
rasanya betul sekarang ni dah ada jadi macam ni. ini yang aku lihat. lu orang aku tak tahu la kalau saja pejam pejam mata. aku bukan budak baik sangat, tapi ada sedikit kebaikan. biar sekecil zarah, itu point aku nakkan syurga. cuma lamabt atau cepat. 

betul atau tidak. ni bukan aku nak kutuk sapa-sapa, lu orang yang geng slalu datang bagi teguran kat orang lain, dari rumah ke rumah, dari tempat ke tempat memang baik. tapi ada yang segelintir kurang enak menyebabkan dipandang serong. 

lepas datang satu tempat, kadang ada yang tidak dikemaskan dengan baik. dengan elok seperti asal. ada satu hal lagi, bila geng tu buat perbincangan satu sudut kecil, tapi pasang semua lampu semua kipas. aku nak tegur pun tak berani. nanti geng kuar Hadis Al-Quran, takkan aku nak balas dengan teori manusia dari beruk!
yang aku terasa dulu, bila nak bercerita kasi semua orang dengar, tapi bila makan, lu makan dengan geng lu orang saja. aku sedih siot.

tapi takkan benda sekecil ni nak merosakkan sejuta kebaikkan yang geng lakukan?

ini yang aku lihat. yang aku nampak. geng boleh pertahankan. tak salah aku bagi pendapat. sebab alim ulama' seronok bila orang bercanggah pendapat, sebab akan banyak buah fikiran yang timbul, tapi ingat. peyelesaiannya mesti yang terbaik!

aku salah ke lu orang salah? ke sama sama salah? sapa salah?
~AHAKS~

No comments:

Post a Comment

tulis elok elok. elok dari gua tak lempang terus gua lempang. kang naya.