Thursday, July 28, 2011

Sepak Bola..

"..Mari kita rakyat Singapura
Sama-sama menuju bahagia
Cita-cita kita yang mulia
Berjaya Singapura.."

...boo... bersahut rakyat Malaya.

"..bebudak meleysia nih memang belom sampai level piala dunia..!", komen pengganti Tok Raja sebelah gua.

Hadi Yahya dapat bola, menggelecek dan... ah, terkandas pula di kaki pertahanan SingaPore.

"..hadoi. sial. kau memang tak guna la hadi! memang tak boleh pakai..!", herdik pakcik tadi. gua diam je.

Super Safee menggelecek, membuat hantaran lintang, dapat kat Kunanlan dan dirembat.. ah, sayang, tak gol.

"..ah, kalau Kunanlan try memang tak pernah gol..", ringkas pula komen beliau. gua usha je.

Bola di kaki Ismail Faruqi, dikawal baik, mengatur gerak untuk membuat hantaran. Melepasi seorang pertahanan dan... kandas..

"..kau memang sial la nombor 8. tak guna la kau ni hadi..!", herdik beliau.

"..sape yang pakai nombor 8 nih? Ismail ke Hadi..?", getus gua dalam hati. gua dah start berbulu.

Pengadil memberikan advantage, bola dikawal Kunanlan, dihantar pada Safee dan....

"GOOOOLLLLLLL.......!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!", serentak rakyat Malaya meraikan gol. gua relek je. tapi gua dengar pakcik tadi la jerit paling kuat. gua konfius. Dia ni rakyat Malaya ke rakyat Singa? sial..

Habis nes tarik gua hirup. tapi game tak abis lagi.

..gol.. Malaya lak yang kena. senyap je rakyat Malaya. semua buat muka kecewa.

Hadi sial keluar. Fakri masuk.

Amar dapat bola. Mengelecek. Namun kandas.

"..pantat kau la hadi. sial. ape benda la yang kau maen ni..!!??", orang tua tadi menjerit.

"..sape nama mamat ni?", gua tanya kuat-kuat kat Ali tiruan sampai orang tua tu dengar.
"..Amar", jawab Ali ringkas. pakcik tadi diam je. mungkin terdengar pertanyaan gua tadi.

Singa bermain dengan bagus. Malaya semakin tertekan.

"..em, memang layak la kalau Singa nak menang. main bagus. kalau meleysia menang, tak adil. main cam sial..", sepatah-sepatah gua dengar orang tua ni kutuk budak-budak negara dia.

...phit..phittt... phiiiiittttttt......... ref jepun tiup wisel.

"..ah, budak meleysia ni hantar simpanan je. mane leh menang. jangan harap la nak main piala dunia..", komen penutup dari pengulas sukan terhebat.

PANG..!!

"..lu main first eleven kan? nape lu tak maen tadi? sial..!!"

terus gua lempang orang tua tu. baru dia nak paling kat gua, gua kaki perut dia macam Apek buat kat budak singa tadi. tertunduk. sakit agaknya.

"..lu nak kutuk-kutuk, lu pergi bawak budak-budak bola lu ganti budak-budak Raja.."

Imaginasi gua kalah filem Star Wars kalau gua tengah marah..sial..

p.s: nanti gua hantar usul kat FAM, gua dah jumpa coach terbaik.

4 comments:

tulis elok elok. elok dari gua tak lempang terus gua lempang. kang naya.