Wednesday, July 20, 2011

Puasempurna

gua ade terbaca 'wallpost' di laman sosial member gua. point utama dia lebih kurang camni la, "macam mana nak dikatakan hidup sempurna?". ntah la. gua pun malas nak copy-paste. benda senang pun gua malas kan? kah2.. sukati gua la. yang penting gua baca dan faham apa yang dia tulis. bukan main copy je.

balik pada point kawan gua tadi, apa makna hidup sempurna bagi manusia?

soalan ni kalau lu orang leh wat lu punya jawapan jadi kenyataan, memang aman la dunia ni. takde lagi dah manusia yang bising-bising tak puas hati. haha. sial ape.

pada pendapat gua, kesempurnaan hidup sorang manusia ni bergantung pada siapa 'mamat' yang 'hidup' tu sebenarnya. lain orang, lain kehendak, lain cita.

teringat kata-kata housemate gua,
"gua rasa amri yahyah dah leh mati tutup mata pasni."
"asal lak?'', gua mencelah.
"pasal dia dah boloskan van der sar."

mungkin hidup amri yahyah@pemain bola dikira sempurna bila dia dapat julang piala dunia untuk negara dia. lain lak kalau hidup sorang mat rempit. hidup diorang mungkin terasa sempurna bila dapat ajak Rossi racing and kalahkan dia pakai RXZ kat highway.

pelajar outsider maktab, mungkin hidupnya sempurna bila dapat balik rumah awal takyah guna borang kuning. dapat rumah sewa murah. dapat jiran cun. kah2.

tapi, pendapat gua, gua rasa sempurna ni benda yang memang takkan kita leh capai. pui! kalau lu orang tak setuju gua kesah apa? adat permainan; menang-kalah, adat remaja; jiwa yang rebel, adat manusia; tak pernah puas. kalau lu dapat hidup sempurna macam mana sekali pun, lu orang tetap tak puas. pasal lu orang manusia, bukan lembu. kah2.

"practice make perfect, but nobody's perfect. so, why practice?"

pada gua, maybe menjadi sempurna ni pun tak semestinya 'sempurna'. orang kaya pun mengeluh sebab jadi kaya, orang miskin lagi la mengeluh pasal takde duit.

sebab tak sempurna la dunia ni terjadi, sebab sifat tok adam kita tak sempurna la kita ada kat dunia, sebab lu bodoh la lu orang pegi belajar, sebab perut lu lapar lu carik makan. cuba bayangkan kalau tok adam kita tak makan buah khuldi dulu, memang takde la gua nak mengarut kat sini. kalau lu orang dah pandai, sape nak masuk sekolah? sape nak belajar kat maktab? kalau lu orang takkan rasa lapar, lu takkan dapat rasa kesedapan nasik relek kak na, takkan dapat rasa sedapnya makan murtabak time berbuka. haha.

so, pendek kata takyah sempurna hidup ni pun takpe. sekurang-kurangnya lu orang akan ingat tuhan, lu orang akan usaha untuk menjadi sempurna.

p.s: cuba korang tanya Andra, pasal dia ada wat lagu tajuk 'sempurna'. pui..!

5 comments:

tulis elok elok. elok dari gua tak lempang terus gua lempang. kang naya.