Tuesday, December 11, 2012

pikiran.

masa aku tulis ni, aku pun tak ingat bila last aku tulis kat sini. rase macam segan lak jadi tuan rumah yang tak balik rumah sendiri.

entah macam mana aku tiba-tiba boleh terpikir lak pasal cita atau cita-cita ni. aku pernah dengar ustaz mana entah bagitau, kalau nak nasihat budak biar la mase emosinya tengah teransang. (peh nak mengingat perkataan 'teransang' ni pun aku amik setengah minit). emosi budak-budak teransang bila lepas kena marah, masa nangis, mase gembira. kalau nasihat time ni, dengan izinNya nasihat kita akan sampai kat budak tu.

tapi bukan pasal budak yang aku nak cerita sekarang. tapi pasal orang tua. orang tua pun bila emosi teransang, kadang-kadang leh tercetus ilham yang orang pandai pun susah nak terangkan, lagikan orang tak berapa pandai cam aku ni.

bila banyak sangat pikir kadang-kadang leh jadi bodo gak. sebab kalau ade masalah baru kita nak pikir, tapi yang boleh wat jadi bodoh tu bila masalah tak selesai.

lepas aku baca satu puisi sorang pengkarya ni, baru la aku dapat faham ape yang ade dalam otak aku ni. ia lebih kurang soal cita dan cita-cita gak. ade orang cita-cita nak jadi pensyarah, ade nak jadi artis, ade nak jadi.........( kau sebut cita-cita kau). same gak macam mempunyai cita/kehendak. nak travel satu dunia, nak buat filem, nak kawin macam-macam lagi la.

sape-sape yang dah ade cita dan cita-cita ni, aku doakan korang sume dapat capai ape yang korang nak. mintak ngan Al-Wahab, sebab Dia je yang mampu bagi. usaha. amin.

tapi aku yang dah lama gak la hidup, tapi rasanya aku masih tau apa cita-cita yang aku target betul-betul dalam hidup ni. satu je yang confirm, aku nak pergi naik haji. tapi yang lain-lain aku macam masih duduk fikir je.

kalau ada sesape yang bace tulisan ni, doakan la aku agar aku dapat satu cita-cita, dan aku dapat capai cita-cita tu. mungkin aku takut nak bercita-cita sebab aku takut cita-cita aku tak tercapai pastu kecewa. penakut betul. doakan la aku agar aku tak takut lagi.



...antara memilih dan dipilih, yang mana akan kamu pilih...

p.s: kalau nak tau mane aku dapat ayat atas ni, tanya anep. dia suka membaca.

No comments:

Post a Comment

tulis elok elok. elok dari gua tak lempang terus gua lempang. kang naya.