Monday, January 9, 2012

Surat Dari Kremlin VII

Dalam laci itu bersepah objek-objek simpanan Grigorii iaitu sepasang jangka lukis, pembaris fleksibel, picagari, kotak mancis vintaj jenama Club 47, kad matrik Grigorii semasa dia bekerja di kilang gin dan tonik satu masa dulu, beberapa getah pemadam bergambar bendera negara-negara Scandinavia, objek-objek lusuh lain serta beberapa helaian kertas berlipat empat.

Grigorii menarik keluar sehelai kertas berlipat empat yang tertindih dek pemadam-pemadam Scandinavia tadi. Dibuka lipatannya dan mula ditenung.

'Himpunan Doa-doa Harian'.

"Silap," getus Grigorii sendirian seraya melipat kembali kertas itu seperti sediakala, lalu diletak kembali di bawah tindihan pemadam-pemadam Scandinavia, juga seperti sedia kala.

Ditariknya sehelai lagi kertas berlipat empat dari celahan objek-objek random itu. Grigorii membuka lipatan kertas itu dan mengamati tulisan di atas kertas itu. 'Ok, kali ni betul' kata hati Grigorii.

'Revolusi' - kata kertas itu dalam bahasa Hebrew.

Ditenungnya lama-lama tulisan yang sepatah itu. Meremang bulu roma Grogorii seketika. 'Merinding' kata orang Jawa. Hal meremang bulu roma ini datang berkali-kali banyaknya sepanjang-panjang Grigorii merenung kertas itu.

"Peh, sampai meremang-meremang bulu roma aku ni tahan cirit. Ah, layan berak dulu lah.." monolognya.

Grigorii meletakkan kertas itu di atas meja dan ditindih dengan satu kitab berbahasa Bohemian. Grigorii menuju ke tandas dengan bula roma tegak berdiri.

Merinding.




KALAU BERANI SAMBUNG

2 comments:

tulis elok elok. elok dari gua tak lempang terus gua lempang. kang naya.